Paragrafen

Bedrijfsvoering

Mensen & Middelen

CAO
De huidige CAO Gemeenten liep van 1 januari 2019 tot 1 januari 2021. De voorbereidingen voor het overleg over de volgende cao begonnen in mei 2020. Op 13 november 2020 is gestart met de onderhandelingen over de nieuwe gemeentelijke cao. Op 19 februari 2021 vond een zesde ronde in de onderhandelingen plaats. De vakbonden hebben na het bod van de werkgevers het overleg opgeschort. De vakbonden zijn van mening dat het bod van de werkgever ver onder de maat is en hebben hierop het overleg opgeschort. Verder onderhandelen is volgens de vakbonden op dit moment zinloos. Zij gaan pas door als de VNG met een beter bod komt. De vakbonden gaan de komende periode met de ambtenaren in gesprek over de ontstane situatie. De VNG en de WSGO hopen dat de vakbonden spoedig naar de overlegtafel terugkeren en een serieuze poging doen om de verschillen te overbruggen.

WNRA
In 2019 is het project implementatie van de nieuwe Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) opgeleverd, welke per 1 januari 2020 van kracht is. Een aantal losse onderwerpen rondom uitvoering van de WNRA zijn in 2020 opgepakt. Te denken valt aan beleid op het gebied van werving & selectie én sancties dat na uitgebreid overleg met de nieuwe ondernemingsraad in 2020 is opgenomen in het personeelshandboek.

Generatiepact
Het generatiepact is afgeschaft per 31 december 2019 en heeft vanaf 2020 een sterfhuisconstructie. De regeling was bedoeld om verdere vergrijzing van de organisatie tegen te gaan, de duurzame inzetbaarheid van medewerkers van 60 jaar en ouder te vergroten, een duurzame wijze van kennisoverdracht, vergroening van het personeelsbestand en mobiliteit van medewerkers te bevorderen.

Ziekteverzuim
In 2020 daalde het ziekteverzuim ten opzichte van 2019. Het aantal medewerkers dat zich in 2020 niet heeft ziek gemeld is toegenomen. Dit betekent een stijging van het nulverzuimpercentage en dat is een positieve ontwikkeling.

In 2017 was sprake van een hoger ziekteverzuimpercentage. Inmiddels is zichtbaar dat de ingezette instrumenten een positief effect hebben gehad op de percentages in 2018 en 2019. Verder is nog niet in te schatten in hoeverre het thuiswerken in 2020 van onze medewerkers van invloed is op het verzuim. Mogelijkerwijs is kort verzuim minder zichtbaar, doordat medewerkers makkelijker schuiven in werktijden. Aan de andere kant wordt door Corona en thuiswerken veel van medewerkers gevraagd. De werkdruk is op bepaalde plekken in de organisatie enorm groot en ook de privé omstandigheden hebben niet altijd een positief effect op de rust en stabiliteit van een werkweek.   

De gegevens in tabel:

Verzuimpercentage (excl. zwangerschap)

2020

2019

2018

Gemeente Medemblik

4,2

5,4

5,3

Landelijk (20.000 - 50.000 inwoners)

5,2

5,4

5,6

Loonkosten
Onderstaand overzicht geeft een beeld van de werkelijke loonkosten van het afgelopen jaar in vergelijking tot eerdere jaren:

Bedragen * € 1.000,-

Betreft:

2020

2019

2018

Loonkosten

19.345

18.026

16.445

Flexibele schil

1.574

1.164

1.118

Totale loonsom

20.919

19.190

17.563

Overige inhuur

3.898

2.424

1.773

Totaal

24.817

21.613

19.336

De verhoging van de personele lasten wordt veroorzaakt door extra lasten van de salarisverhoging per 1 januari, 1 juli en per 1 oktober in het jaar 2020 op basis van de afgesloten CAO.

De overige inhuur is toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door nieuw beleid dat is vastgesteld bij de begroting 2020 en door corona-gerelateerde inhuur (o.a. beveiliging en handhaving).

Helaas blijkt het ook noodzakelijk om overige budgetten aan te wenden voor de inhuur van personeel doordat vacatures moeilijk in te vullen zijn door krapte op de arbeidsmarkt. De kosten voor inhuur zijn hoger dan wanneer de vacature wordt ingevuld op basis van een dienstverband.

Uit de financiële analyse blijkt dat er een kleine onderschrijding is in vergelijking met de begroting 2020 voor de loonkosten. De toename in overige inhuurkosten (corona-gerelateerd en als gevolg van krapte op de arbeidsmarkt) zijn hiervan de oorzaak.

Gemiddelde leeftijd
De gemiddelde leeftijd daalde in 2020 van 46,9 naar 46,4 jaar. Onderstaand overzicht geeft een beeld van de ontwikkeling.

2020

2019

2018

Gemiddelde leeftijd

46,4

46,9

47,7

Leeftijdsopbouw
Onderstaand overzicht laat de leeftijdsopbouw per 31 december 2020 van de organisatie zien:

Leeftijdsklasse

Percentage

Percentage

Percentage

2020

2019

2018

0 tot 27 jaar

5%

5%

5%

27 tot 35 jaar

15%

13%

10%

35 tot 45 jaar

24%

23%

23%

45 tot 55 jaar

26%

27%

29%

55 tot 60 jaar

16%

15%

16%

60 jaar en ouder

14%

17%

17%

Totaal

100%

100%

100%

De percentages in 2020 wijken licht af van de percentages in 2019. Zo is er sprake van een hoger percentage in de leeftijd 27 tot 35 jaar en een lager percentage in de leeftijd 60 jaar en ouder.

Mobiliteit
De interne mobiliteit binnen de formatie nam het afgelopen jaar toe. Het wervingsbeleid is niet veranderd. Interne kandidaten krijgen eerst de kans om te reageren op een vacature. Wij kunnen daarom niet duiden waarom er minder interne mobiliteit heeft plaatsgevonden dan bijvoorbeeld in 2018. De arbeidsmarkt is krap. We merken ook bij externe wervingsprocedures dat het niet eenvoudig is om aan goede kandidaten te komen.

2020

2019

2018

Uitstroom

30

23

29

Instroom

45

45

43

Doorstroom

8

5

18

De instroom en uitstroom is qua leeftijdsklasse als volgt opgebouwd:  

2020

2019

2020

2019

Leeftijdsklasse

Instroom

Instroom

Uitstroom

Uitstroom

0 tot 27 jaar

11%

22%

7%

13%

27 tot 35 jaar

24%

25%

7%

4%

35 tot 45 jaar

33%

31%

23%

17%

45 tot 55 jaar

22%

16%

10%

22%

55 tot 60 jaar

2%

4%

10%

18%

60 jaar en ouder

7%

2%

43%

26%

Totaal

100%

100%

100%

100%

Uit deze grafieken blijkt dat de lichte daling van de gemiddelde leeftijd deels is te verklaren door de hogere uitstroom in de leeftijd 60 jaar en ouder. Zonder dat we aan leeftijdsdiscriminatie doen zoeken we wel naar mogelijkheden om ons personeelsbestand in balans te krijgen.

Ziekteverzuim
In 2020 daalde het ziekteverzuim ten opzichte van 2019. Het aantal medewerkers dat zich in 2020 niet heeft ziek gemeld is toegenomen. Dit betekent een stijging van het nulverzuimpercentage en dat is een positieve ontwikkeling.

In 2017 was sprake van een hoger ziekteverzuimpercentage. Inmiddels is zichtbaar dat de ingezette instrumenten een positief effect hebben gehad op de percentages in 2018 en 2019. Verder is nog niet in te schatten in hoeverre het thuiswerken in 2020 van onze medewerkers van invloed is op het verzuim. Mogelijkerwijs is kort verzuim minder zichtbaar, doordat medewerkers makkelijker schuiven in werktijden.  

De gegevens in tabel:

Verzuimpercentage (excl. zwangerschap)

2020

2019

2018

Gemeente Medemblik

4,2

5,4

5,3

Landelijk (20.000 - 50.000 inwoners)

5,2

5,4

5,6

Toelichting:
Het verzuimpercentage is fors gedaald ten opzichte van 2019, terwijl de landelijke cijfers een hele lichte daling laten zien ten opzichte van 2019.

Nulverzuimpercentage

2020

2019

2018

Gemeente Medemblik

53

48

41

Landelijk (20.000 - 50.000 inwoners)

54

46

43

Toelichting:
Het nulverzuimpercentage is gestegen, omdat minder medewerkers zich hebben ziek gemeld ten opzichte van 2019.

Meldingsfrequentie (excl. zwangerschap)

2020

2019

2018

Gemeente Medemblik

0,75

1,01

1,20

Landelijk (20.000 - 50.000 inwoners)

0,7

1,06

1,08

Toelichting:
De meldingsfrequentie is afgenomen ten opzichte van 2019 mede als gevolg van de verhoging van het nulverzuimpercentage.

Deze pagina is gebouwd op 07/06/2021 12:05:19 met de export van 07/06/2021 11:58:53